22/2/13

Θα πάω για αρκούδες....ξανά!

Χθες, σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε από 
τη Σχολική μας Σύμβουλο, είχα την ευκαιρία
να παρακολουθήσω πολύ αξιόλογες δουλειές 
και προσεγγίσεις από συναδέλφους πάνω 
στις ενότητες της  Γεωμετρίας και της Άλγεβρας
στα Μαθηματικά.


Η ενότητα που είχα να παρουσιάσω 
δουλεύοντας την με τα παιδιά μου στο σχολείο
 ήταν η παρακάτω :


Το παιχνιδοτράγουδο με την αρκούδα ήταν 
το πρώτο που μου ήρθε στο μυαλό όταν
μελετούσα τους στόχους που θα έπρεπε να 
έχουν οι δραστηριότητες μας.
Προκειμένου όμως να επεξεργαστούμε περισσότερες
χωρικές έννοιες μέσα από το παιχνίδι, 
τροποποίησα λίγο τα λόγια και το 
βιντεοσκόπησα εκ νέου.
Θα προσέξετε ότι τώρα αναφέρονται οι 
έννοιες δεξιά και αριστερά που δεν 
υπήρχαν στο αρχικό βίντεο, όπως επίσης ότι
στο συγκεκριμένο σημείο γύρισα με πλάτη ώστε τα παιδιά
να βλέπουν το δεξί και αριστερό μου χέρι και 
να μην μπερδευτούν έχοντάς με απέναντι ή 
στο πλάι τους.




"Θα πάω για αρκούδες" no 2


Αφού το παίξαμε μερικές φορές,
σχεδίασα ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
βασισμένο  στην ιστορία του τραγουδιού.


Οι δύο παίκτες ξεκινούσαν από το κόκκινο βελάκι 
που είναι και η αφετηρία του παιχνιδιού.
Ρίχνουν το ζάρι και προχωρούν ανάλογα με τον 
αριθμό που θα φέρουν. Εάν πέσουν επάνω 
στο χνάρι της αρκούδας, πρέπει να γυρίσουν 
πίσω στην αρχή. Εάν πέσουν επάνω σε εικόνα
που δείχνει το λόφο, το ποτάμι, το γρασίδι ή 
τη σπηλιά, προκειμένου να προχωρήσουν πρέπει να
πουν σωστά πώς θα περάσουν το εμπόδιο αυτό,
π.χ "πρέπει να περάσω ανάμεσα από το γρασίδι".
Διαφορετικά, χάνουν τη σειρά τους και παραμένουν
στο ίδιο σημείο. Νικητής βέβαια είναι αυτός που 
θα φτάσει πρώτος πίσω στο σπίτι.





Μια επόμενη φάση του παιχνιδιού, ήταν 
να το παίξουμε ζωντανά χρησιμοποιώντας 
στο σκηνικό μας τη μοκέτα της τάξης μας
που είχα τετραγωνίσει με χαρτοταινιά.

Κάθε φορά, υπήρχαν 4 παιδιά που έπαιζαν.
Το παιδί οδηγός, που έδινε τις εντολές για
τη διαδρομή που έπρεπε να ακολουθηθεί,
το παιδί πιόνι που εκτελούσε τις εντολές και 
κινούνταν ανάλογα  και δύο παιδιά 
αποτελούσαν την ομάδα ελέγχου, που 
έλεγχε αν είχαν δωθεί και εκτελεστεί σωστά
οι κατευθύνσεις.

Ξεκινάμε!



Περνάμε πάνω από το λόφο....



...μέσα από το ποτάμι....



..ανάμεσα από το γρασίδι...




...και φτάνουμε στη σπηλιά!





Οι διαδρομές άλλαζαν κάθε φορά, καθώς 
ανάλογα με το αν ήταν νήπιο ή προνήπιο 
το παιδί οδηγός προσπαθούσα να κάνω 
τη διαδρομή λιγότερο ή περισσότερο εύκολη.



Μια πρώτη διαπίστωση ήταν ότι τα προνήπια 
δυσκολεύονταν αρκετά στο να δίνουν οδηγίες.
Ενώ ήταν πολύ καλά σαν "πιόνια", οι 
προφορικές οδηγίες που έπρεπε να δίνουν σαν "οδηγοί" 
συχνά τα μπέρδευαν. Έτσι πολλά προτίμησαν
να "στήσουν" τη διαδρομή χρησιμοποιώντας
μαρκαδόρους και να την εκτελέσουν μετά.







Αφού πέρασαν όλα τα παιδιά από όλους τους ρόλους
και δοκιμάσαμε ποικίλες διαδρομές, έφτασε η ώρα
να δοκιμάσουμε το πρόγραμμα που συστήνει το 
νέο αναλυτικό πρόγραμμα. 
Εκεί πολλά από τα παιδάκια μου δυσκολεύτηκαν!
 Το νήπιο έπρεπε να βλέπει μια διαδρομή
και να την αποτυπώνει στον υπολογιστή 
χρησιμοποιώντας τα πλήκτρα του προγράμματος.





Η διαδρομή στον τάπητα


και στην πλατφόρμα του λογισμικού


Το πρόγραμμα μπορείτε να το βρείτε εδώ,

Εναλλακτικά,  και επειδή ήθελα να 
μεταφερθεί και σε ατομική εργασία η 
δραστηριότητα, έφτιαξα αυτοσχέδια φύλλα εργασίας,
διαφορετικά για κάθε παιδί ανάλογα με την ηλικία
και τις ικανότητες του. Είναι κυριολεκτικά
σκαρωμένες στο 3'λεπτο, γι'αυτό μη δίνετε
σημασία στο αισθητικό κομμάτι :)

Σας παραθέτω κάποιες ενδεικτικές









Όπως είδατε, υπάρχει οι δραστηριότητες έχουν 
εξελικτικό χαρακτήρα, σε κάθε στάδιο τα παιδιά 
πρέπει  να ανατρέχουν στις γνώσεις που 
αποκόμισαν στην προγενέστερη φάση.
 Ελπίζουμε να σας άρεσαν!






18 σχόλια:

  1. Α!!!!!!!!!!!!!!ΜΠΡΑΒΟ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ !!!!!!!ΜΠΡΑΒΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΣΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΟΥ !!!!!!!ΕΙΔΕΣ ΟΙ ΑΡΚΟΥΔΕΣ !!!!!!!!!!ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΊΑ !!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο κι από μένα Δέσποινα! Το λάτρεψα αυτό το παιχνιδοτράγουδο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετική Δέσποινα με μια εξαιρετική δραστηριότητα!!!Μπράβο σου και μπράβο στα παιδάκια σου!!!!Θα πάω και γω για αρκούδες...λες να ξυπνήσουν;;;Χαλάλι τους ....γιατί έρχεται η ΑΝΟΙΞΗΗΗΗΗΗΗ!!!!Συγχαρητήριααα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!!!!!! ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!111 ΑΞΙΟΘΑΥΜΑΣΤΗ ΚΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ!!!!!! ΤΟΥΣ ΤΡΕΛΑΝΕΣ ΟΛΟΥΣ ΚΙΑ ΑΜΣ ΜΑΖΙ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ρωτάς ακόμη αν μας άρεσαν.........εξαιρετική δουλειά , δουλεμένη με μεράκι,απλή -κατανοητή-εφαρμόσιμη !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ! ΜΠΡΑΒΟ! ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ, ΠΟΥ ΣΥΝΗΘΩΣ ΑΦΟΡΟΥΝ 1-2 ΝΗΠΙΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ. ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μόλις απέδειξες ότι η δουλειά μας είναι επιστήμη. Συγχαρητήρια Δεσποινάκι κι ευχαριστούμε για τις ιδέες σου. Μια ερώτηση: Η ομάδα ελέγχου είχε κάποιο χάρτη; Με ποιο τρόπο γινόταν ο έλεγχος για το αν κάνουνε σωστά τη διαδρομή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Μαρίνα μου, η ομάδα ελέγχου παρατηρεί και διορθώνει το παιδί-οδηγό ή το παιδί-πιόνι εάν χρειαστεί

      Διαγραφή
  8. εγινε τελειο μπραβο ΔΕΣΠΟΙΝΑΚΙ ,,ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΣΕΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σας ευχαριστώ πολύ κορίτσια, χαίρομαι που σας άρεσαν οι δραστηριότητες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δέσποινα όμορφη δουλειά και μια χαρά ευέλικτα κινήθηκες στο τέλος από τη στιγμή που τα παιδιά σου δεν είναι εξοικειωμένα με το πρόγραμμα. Επέτρεψε μου να προσθέσω τις γνώσεις μου για το προγραμματάκι. Βασίζεται στο πολύ γνωστό πρόγραμμα LOGO TURTLE του Papert και ναι απευθύνεται όχι μόνο σε παιδιά ηλικίας νηπιαγωγείου αλλά και μικρότερα δεδομένου οτι είναι ένα πρόγραμμα "ανοιχτού" τύπου που αφήνει το παιδί να οδηγήσει(προγραμματίσει) το ζωάκι ώστε να κινηθεί προς την κατεύθυνση που θέλει. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ασχοληθούν με ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι η προηγούμενη εξοικείωσή τους με αυτό. Διαφορετικά δεν είναι δυνατόν να αναπαράγουν μία διαδρομή που τους δίνει κάποιος ακόμα και αν την έχουν περπατήσει ή σχεδιάσει πριν. Αυτό για να γίνει απαιτεί κάποιο χρόνο ενασχόλησης και τριβής όχι ιδιαίτερα μεγάλο για τα νήπια κυρίως.
    Σε φιλώ καλή συνέχεια στην υπέροχη δουλειά σου;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μυρτώ, σ'ευχαριστώ! Αφιερώσαμε χρόνο στην εξοικείωση με το πρόγραμμα σε προηγούμενες μέρες, αλλά εκεί στις στροφές...το χάσαμε, συνέχεια ζητούσαν βοήθεια και όταν έβλεπα την απογοήτευση στο μουτράκι τους...συνέχισα παρακάτω! Στο σεμινάριο πάντως επισημάνθηκε πως πρόκειται για ένα δύσκολο πρόγραμμα...μπορεί για τα αμερικανάκια που είναι experts στην τεχνολογία να είναι κάτι εύκολο, σκέψου όμως σε πόσα ελληνικά νηπιαγωγεία υπάρχει καν υπολογιστής! Όλα είναι ωραία, αρκεί να είναι εφαρμόσιμα, θεωρώ πως ένα αναλυτικό πρόγραμμα πρέπει να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και τις συνθήκες στις οποίες απευθύνονται.
      Σε φιλώ κι εγώ, να 'σαι καλά!!!

      Διαγραφή
  12. υπέροχα όλα Δέσποινα και η προσπάθεια στον υπολογιστή!!! όλα δεν έχουν αίσιο τέλος!!! το ξεχωριστό φύλλο εργασίας το καλυτερότερο και δικαιότερο!!!!!!!! Συγχαρητήρια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Βάζεις σε νέους δρόμους Δέσποινα όχι μόνο τα μικρά σου αλλά κι εμάς! Πολύ καλή δουλειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. πολυ καλες δραστηριοτητες Δεσποινα,μπραβο.Πηγαμε κι εμεις για αρκουδες με παρομοιο τροπο,οπως και για πολικες αρκουδες αλλαζοντας φυσικα τα εμποδια και προσαρμοζοντας τα.Τα μικρα εχουν ξετρελαθει.Το προγραμματακι δεν το γνωριζω,πολυ ενδιαφερουσα ομως η προσεγγιση σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΓΙΑ ΕΛΑ ΛΙΓΟ ΣΤΙΣ ΦΑΤΣΟΥΛΕΣ ΕΧΩ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΕΣΕΝΑ !!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή